زبان خارجی

واژگان فعال و غیرفعال در یادگیری زبان

همه ما آن کلمه‌ای را داشته‌ایم که می‌خواستیم بدانیم اما با وجود جستجو و جستجو نتوانستیم آن را در مغزمان پیدا کنیم. یا بدتر از آن، بارها و بارها به همان کلمه برمی گردیم و هنوز نمی توانیم تعریف را به خاطر بسپاریم. و با این حال، کلمات دیگری وجود دارد که ما مرتباً بدون مشکل استفاده می کنیم. اگر می خواهید بتوانید به یک زبان خارجی تسلط داشته باشید، یادگیری نحوه عملکرد واژگان فعال و غیرفعال شما با هم ضروری است.

چگونه واژگان فعال و غیرفعال را تعریف می کنید؟

چه به یک زبان صحبت کنید چه به چند زبان، با واژگان فعال و غیرفعال مواجه هستید. این دو مجموعه کلمات از یکدیگر حمایت می کنند و به طور مداوم در طول زندگی شما رشد و تغییر می نمایند. اما آنها چه هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟

Active Vocabulary: اینها کلماتی هستند که می دانید. شما نیازی به جستجوی آنها ندارید. معنای آنها به طور طبیعی به شما می رسد. شما به راحتی می توانید از آنها برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده  کنید.

Passive Vocabulary: اینها کلماتی هستند که شما تشخیص می دهید. شما در معرض آنها قرار گرفته اید و ممکن است تصور کلی از معنای آنها داشته باشید یا نداشته باشید. اغلب، اگر در یک جمله در اطراف کلمات رایج تر ظاهر شوند، می توانید معنی آن را درک کنید.

کلمات همیشه بین واژگان فعال و غیرفعال به جلو و عقب می روند. دایره لغات غیرفعال شما همیشه گسترده تر از واژگان فعال شما خواهد بود.

واژگان منفعل یا فعال: کدام یک برای تسلط مهمتر است؟

تسلط بر داشتن واژگان منفعل بزرگ استوار است. کلمات از واژگان غیرفعال شما بر اساس قرار گرفتن در معرض و غوطه وری به واژگان فعال شما منتقل می شوند. و به اشتباه، بسیاری از برنامه ها بر تمرکز بر توسعه واژگان فعال بزرگ برای صحبت کردن تأکید دارند.

با این حال، نتیجه این است که یادگیرنده از کمبود درک رنج می برد. بدانید که داشتن یک دایره لغات غیرفعال بزرگ اولین قدم است. هرچه بیشتر درک کنید، برای شما راحت تر خواهد بود. شما نمی توانید تسلط خود را با شمارش تعداد کلماتی که می دانید اندازه گیری کنید.

چگونه دایره لغات غیرفعال خود را افزایش دهیم

افزایش دایره لغات غیرفعال شما مستلزم قرار گرفتن دائمی در معرض زبان مقصد است. اگر در حال یادگیری یک زبان خارجی هستید، این نباید مشکلی ایجاد کند زیرا به طور منظم خود را در معرض این زبان قرار خواهید داد. سازگاری باعث ایجاد روانی می شود.

هرچه بیشتر در معرض کلمات قرار بگیرید، کلمات بیشتری را برای واژگان غیرفعال خود به دست خواهید آورد. اگر مدام تعاریف دقیق برخی کلمات را فراموش می کنید، نگران نباشید. با گذشت زمان، به یاد خواهید آورد. فراگیری زبان یک فرآیند طبیعی است. با این حال، تاکتیک‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تقویت واژگان غیرفعال خود استفاده کنید. اینجا چندتایی هستند:

قرار گرفتن در معرض: در خطر این که مانند یک رکورد شکسته به نظر برسد، تا جایی که می توانید به زبان مقصد خود بخوانید، بنویسید، گوش دهید و مکالمه کنید.

خاطرات کلمه ای: از اشیایی که در طول روز کلمه آنها را به خاطر نمی آورید، یک دفترچه یادداشت کنید. وقتی به خانه رسیدید، چند تا از آن کلمات را ترجمه کنید. این کار را در طول هفته ادامه دهید.

به دیکشنری دست نزنید: به جای تلاش برای تعریف فوری کلمه، از کلمات اطراف آن، سرنخ های زمینه استفاده کنید تا معنی کلمه را بفهمید.

گوش دادن فعال: این می تواند خسته کننده باشد، اما زمانی که به دیالوگ یا ضبطی به زبان مقصد گوش می دهید، روی کلماتی که گفته می شود تمرکز کنید. شما با عبارات رایج و کلمات پر فرکانس آشنا خواهید شد. تغییر به گوش دادن غیرفعال آسان است، به خصوص زمانی که ما خسته هستیم، اما با این میل مبارزه کنید.

واقع بین باشید: بومی زبانان اغلب تعریف کلماتی را که استفاده می کنند فراموش می کنند. طبیعی است نمی توانید انتظار داشته باشید که همه آنها را بشناسید.

آرام باشید: استرس می تواند در روند یادگیری اختلال ایجاد کند. رها کن و زبان اطرافت را جذب کن.

چگونه دایره لغات فعال خود را افزایش دهیم

افزایش دایره لغات فعال شما به طور طبیعی نیز اتفاق می افتد. با این حال، اگر متوجه شدید که نیاز ناگهانی به تقویت آن دارید، فقط این مراحل را دنبال کنید:

با استفاده از فهرست ها تمرین نکنید: نوشتن فهرستی از کلمات و خواندن مکرر آنها به شما کمکی نمی کند. به یاد داشته باشید که چرا ما در وهله اول یک زبان را یاد می گیریم، تا ایده ها را به هم منتقل کنیم. اگر می‌خواهید کلمات را حفظ کنید، باید از آن‌ها استفاده کنید.

تصاویر: به یاد داشته باشید که استفاده اولیه از کلمات ارتباط است. ارتباط آنها با ایده ها از طریق تصاویر یک راه عالی برای ایجاد کلمات در ذهن شما است.

آموزش ساختگی: فکر می کنید معلم بودن راحت تر است؟ خوب، وقتی صحبت از به خاطر سپردن کلمات می شود، می تواند باشد. به مخاطبان وانمودی درباره کلماتی که می‌خواهید در زبان مقصد خود استفاده کنید، سخنرانی کنید. توضیح واژگان برای دانش آموزان خیالی به شما کمک می کند تا درک خود را به دست آورید و به یادآوری سریع کمک کنید. از رفتار احمقانه نترسید

انعطاف پذیر و صبور باشید: برنامه های یادگیری زبان شامل صبر است. تسلط با پشتکار همراه است، اما مغز شما محدودیت هایی دارد. این نیاز به زمان دارد تا دانش را درهم آمیخته و آن را مرتب کند. به جای اینکه به خاطر فراموشی از خود ناامید شوید، آن را کنار بگذارید و آن را فرصتی دیگر برای گذراندن وقت با زبان مورد علاقه خود بدانید.

درک نحوه عملکرد حافظه: یادگیری نحوه عملکرد حافظه می تواند مطالعه را به یک فرآیند ملموس تر تبدیل کند. شما درک بهتری از آنچه در پشت صحنه اتفاق می افتد خواهید داشت، که منجر به ناامیدی کمتری در حین مطالعه و گاهی اوقات فراموشی می شود.

بهترین منابع را انتخاب کنید: روش ها و منابع یادگیری زبان که برای شما مناسب است را پیدا کنید. اگر از آن لذت می برید و به سمت هدف خود پیش می روید، به آنها پایبند باشید. بهترین روش های یادگیری زبان آنهایی هستند که نتیجه در آنها مشخص می شود.

از آن لذت ببرید: خلق و خوی شما بر حافظه شما تأثیر می گذارد. اگر با حس نفرت و ناامیدی به یادگیری کلمات جدید نزدیک شوید، به دست آوردن واژگان جدید دشوار خواهد بود. دیدگاه خود را تنظیم کنید و نسبت به تجربه احساس مثبت کنید. هر چه بیشتر از آن لذت ببرید، موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

نکاتی برای یادگیری سریع زبان در کوتاهترین زمان:

دلیل خوبی برای یادگیری داشته باشید.

منابع انگلیسی پیدا کنید که اندکی برایتان چالش برانگیز باشد.

تا می‌توانید کلمه جدید بیاموزید.

بهترین روش یادگیری سریع مکالمه انگلیسی، صحبت کردن است.

هر روز تمرین کنید.

تسلیم نشوید.

فشرده کار کنید.

خود را در زبان غرق کنید.

خودتان را خسته نکنید.

درس‌ها را رو هم تلمبار نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا