بیوگرافی و ادبیات

نیکلا تسلا که بود ؟

نیکولا تسلا یک مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک و آینده‌پژوه صرب‌تبار آمریکایی بود که بیشتر برای کمک‌هایش به طراحی سیستم برق‌رسانی جریان متناوب شناخته می‌شود.

تسلا در سال ۱۸۵۶ در امپراتوری اتریش (امروز کرواسی) به دنیا آمد و در سال ۱۸۹۱ شهروند آمریکا شد. او در سال ۱۸۸۴ به نیویورک رفت و با توماس ادیسون همکار شد. او بعداً با جورج وستینگهاوس همکاری کرد و حق امتیاز موتور القایی و ترانسفورماتور را به او فروخت.

تسلا بسیاری از اختراعات و ایده‌های نوآورانه داشت، از جمله ترانسفورماتور نوسانی، سیم‌پیچ تسلا، لامپ جایزه، پرتو مرگ، برج واردن‌کلیف و انتقال بی‌سیم برق. او همچنین در زمینه‌های رادار، رادیو، لیزر، رباتیک، پرواز عمودبرخاست و انرژی تجدیدپذیر پژوهش کرد.

تسلا در سال ۱۹۴۳ در نیویورک درگذشت. او تقریباً فقیر و تنها بود و بخش زیادی از کارهایش شناخته نشده یا فراموش شده بود. اما پس از مرگش، شهرت و تاثیر او رو به افزایش رفت و او به عنوان یک نابغه و پدر الکتریسیته مدرن شناخته شد.

اختراعات نیکولا تسلا

تسلا بسیاری از اختراعات شگفت‌انگیز و نوآورانه داشت که در زمینه‌های مختلف الکتریسیته، مغناطیس، رادیو، رادار، لیزر، رباتیک و انرژی تجدیدپذیر کاربرد داشتند. برخی از معروف‌ترین اختراعات تسلا عبارتند از:

 سیم‌پیچ تسلا: یک دستگاه الکتریکی که با استفاده از جریان متناوب با فرکانس بالا و ولتاژ بالا، قادر به تولید پرتوهای الکتریکی با شدت بالا است. سیم‌پیچ تسلا در زمینه‌های مختلف مانند تحقیقات علمی، پزشکی، صنعت و هنر استفاده می‌شود.

 برق جریان متناوب (AC) : یک نوع جریان الکتریکی که می‌تواند در چند جهت حرکت کند و ولتاژ آن را با استفاده از ترانسفورماتور تغییر دهد. برق جریان متناوب نسبت به جریان مستقیم (DC) که فقط در یک جهت حرکت می‌کند و ولتاژ ثابت دارد، مناسب‌تر برای انتقال برق به فواصل دور است. تسلا با طراحی و ساخت موتور القایی، ترانسفورماتور نوسانی و سایر دستگاه‌های جریان متناوب، نقش مهمی در توسعه این سیستم برق‌رسانی داشت.

 کشف میدان مغناطیس در حال چرخش: یک پدیده فیزیکی که نشان می‌دهد هنگام چرخش گیره‌ای الکترومغناطیس در حضور گیره‌ای دائم، گیره الکترومغناطیس به صورت خودکار هم‌جهت با گیره دائم قرار می‌گیرد. این کشف تسلا را به ایده ساخت موتور القای جریان متناوب رساند.

بعلاوه بر اختراعاتی که ذکر شدند، تسلا همچنین دستاوردهای دیگری نیز داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

 رادار: تسلا در سال ۱۹۱۷ اولین طرح رادار را ارائه داد و در سال ۱۹۳۴ یک حق امتیاز برای یک دستگاه تشخیص و ردیابی اشیاء با استفاده از موج‌های رادیویی درخواست کرد. تسلا همچنین پیشنهاد داد که با استفاده از میدان مغناطیس زمین، می‌توان موقعیت و سرعت هواپیماهای دشمن را تعیین کرد.

 لیزر: تسلا در سال ۱۹۱۷ یک نظریه در مورد تولید و کاربرد پرتوهای الکترومغناطیس با قدرت بالا ارائه داد که بعدها به عنوان پایه‌ای برای تکنولوژی لیزر شناخته شد. تسلا باور داشت که با استفاده از لیزر، می‌توان انرژی را به صورت وایرلس به نقاط دور دست منتقل کرد و همچنین می‌توان از آن به عنوان سلاح نظامی استفاده کرد.

– روبات‌سازی: تسلا در سال ۱۸۹۸ یک قایق رادیوکنترل را به نمایش گذاشت که به عنوان اولین ربات در جهان شناخته شد. تسلا معتقد بود که ربات‌ها می‌توانند به بشر کمک کنند و زندگی را آسان‌تر کنند. او همچنین پروژه‌ای برای ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین داشت که قابل کنترل با استفاده از موج‌های رادیویی بود.

اختراعات شگفت انگیز وی چه بود؟

شگفتی‌های اختراعات تسلا بسیار زیاد است و در بسیاری از زمینه‌های علمی و فناوری تأثیرگذار بوده‌اند. برخی از این شگفتی‌ها عبارتند از:

 انتقال برق وایرلس: تسلا با استفاده از سیم‌پیچ‌های خود، موفق شد برق را بدون نیاز به سیم یا کابل به فاصله‌های دور منتقل کند. او در آزمایشگاه خود در کلرادو اسپرینگز، ۲۰۰ لامپ را با استفاده از میدان مغناطیسی زمین روشن کرد. او همچنین پروژه‌ای برای ساخت یک تور بزرگ به نام «تور واردکلیف» داشت که قصد داشت با آن برق را به صورت رایگان به همه جهان توزیع کند.

 کنترل از راه دور: تسلا در سال ۱۸۹۸ یک قایق رادیوکنترل را در نمایشگاه الکتریکی و مکانیکی ملی نیویورک به نمایش گذاشت که با استفاده از موج‌های رادیویی قابل کنترل بود. این قایق به عنوان اولین ربات و همچنین اولین دستگاه کنترل از راه دور در جهان شناخته شد. تسلا باور داشت که با استفاده از این تکنولوژی، می‌توان جنگ را پایان داد و صلح را حفظ کرد.

 ارتباطات جهانی: تسلا در سال ۱۹۰۰ یک حق امتیاز برای یک سامانه‌ای به نام «جهان سامان» (World System) درخواست کرد که قصد داشت با آن ارتباطات صوتی، تصویری و متنی را به صورت وایرلس و جهانی فراهم کند. تسلا با استفاده از میدان مغناطیس زمین، موج‌های رادیوئید (Radioide) را کشف کرد و قصد داشت با آن‌ها پخش صدای زنده، تصویر و حتی اینترنت را ممکن کند.

رابطه نیکولا تسلا و ادیسون

نیکولا تسلا و توماس ادیسون دو مخترع و مهندس برق بودند که در قرن نوزدهم در زمینه‌های مختلف الکتریسیته و ارتباطات فعالیت داشتند. این دو شخصیت در ابتدا همکار بودند، اما بعداً به دلیل اختلافات علمی، حقوقی و تجاری به رقابت و تقابل با هم درآمدند.

همکاری تسلا و ادیسون: تسلا در سال ۱۸۸۴ با داشتن چند سنت و یک نامه معرفی از طرف یکی از همکاران ادیسون در فرانسه، به نیویورک رفت تا با ادیسون کار کند. او در شرکت ادیسون مشغول به حل مشکلات مربوط به سیستم‌های جریان مستقیم (DC) شد و با استعداد و تلاش خود، تحسین ادیسون را برانگیخت. ادیسون به تسلا پیشنهاد داد که اگر بتواند گیربکس‌های مورد استفاده در موتورهای DC را بهبود بخشد، به او پاداش ۵۰ هزار دلار خواهد داد. تسلا با کار بسیار سخت و طولانی، موفق شد گیربکس‌ها را حذف کند و موتور القایی جریان مستقیم را طراحی کند. اما وقتی به ادیسون پاداش خود را خواست، ادیسون گفت که شوخی کرده است و تسلا را تشویق کرد که با حقوق ۱۸ دلار هفتگی خود راضی باشد. تسلا ناراحت شده و شرکت ادیسون را ترک کرده و شروع به کار مستقل کرده است.

جنگ جریان‌ها: تسلا با حمایت جورج وستینگ‌هاس، یک تاجر و مخترع آمریکایی، سامانه‌ای بر پایه جریان متناوب (AC) را برای تولید، انتقال و استفاده از الکتریسیته طراحی کرده است. این سامانه با سامانه جریان مستقیم (DC) که توسط شرکت‌های ادیسون پشتیبانی می‌شد، در رقابت قرار گرفت. هر دو طرف سعی داشتند با استفاده از نشان‌دهنده‌های علمی، تبلیغات رسانه‌ای و حملات شخصی، نشان دهند که سامانه خود برای عموم بهتر، امن‌تر و به صرفه‌تر است. جنگ جريان‌ها به اوج خود رسید وقتی که تسلا و وستینگ‌هاس موفق شدند پروژه‌ای را برای تامین برق آبشار نیاگارا با استفاده از جریان متناوب بدست آورند. این پروژه نشان داد که جریان متناوب می‌تواند برق را به فاصله‌های دورتر و با کمترین هزینه منتقل کند. در نهایت، جریان متناوب به عنوان استاندارد صنعت برق در سراسر جهان پذیرفته شد.

پایان رقابت: تسلا و ادیسون در سال‌های آخر عمر خود، رابطه‌ای دوستانه‌تر با هم داشتند. تسلا در سال ۱۹۱۵ برای دریافت جایزه نوبل فیزیک با ادیسون نامزد شده بود، اما هیچکدام از آن‌ها جایزه را دریافت نکردند. بعضی منابع می‌گویند که این به دلیل اختلافات و تقابل‌های آن‌ها بود. تسلا در سال ۱۹۳۱ در ۷۵ سالگی به افتخار ۷۵ سال تولدش، مدال ادیسون را از طرف انجمن مهندسان برق و الکترونیک دریافت کرده است. او در سخنرانی خود گفت که این جایزه را به عنوان یک نشان از صلح و دوستی با ادیسون می‌پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا