معنی و مفهوم روانشناسی کار

سایت آموزشی روانشناسی خانواده ، کودک ، مشاوره جنسی ، مشاوره ازدواج

معنی و مفهوم روانشناسی کار

روانشناسی کار با مفهوم و معنی خاصی نامش را در میان گرایش های این رشته آورده است. آیا می دانید اساس این رشته چیست؟

در تعریف روانشناسی کار می‌ توان گفت،‌ رشته‌ ای از روانشناسی است که در آن رفتار آدمی در رابطه با کار مورد مطالعه قرار می‌گیرد. هدف اصلی روانشناس کار نیز مطالعه و کاربرد آن دسته از اصول و یافته‌ های علم روانشناسی است که در رابطه بین انسان و کار او اثر می‌ گذارد.

بنابراین، می‌توانیم قلمرو روانشناسی کار را به عنوان مطالعه رفتار آدمی در آن جنبه از حیات بدانیم که با «کار» پیوندی تنگاتنگ دارد و رفتار آدمی را در رابطه با آن تحت مطالعه و بررسی قرار می‌ دهد.

برای به حداقل رسانیدن این مشکلات انسانی در کار، از قوانین و یافته‌های روانشناسی استفاده می‌کند.

در روانشناسی کار کوشش اصلی روانشناس آن است که:

ـ هر سازمان تولیدی یا خدماتی به تولید آن دسته از کالاها و خدمات بپردازد که اولاً، نیازهای «معقول» آدمی را تأمین کند و ثانیاً، در این راه، رفاه جسمی و ارزش‌های شخصی و انسانی مردم نیز مورد توجه قرار گیرد.

ـ کارایی و خاصه اثربخشی فعالیت کارکنان سازمان‌ ها در تولید و توزیع کالاها و خدمات، افزایش یابد.

ـ شرایطی فراهم شود تا کارکنان سازمان‌ ها، با اعتقاد و علاقه به فعالیت بپردازند.

ـ ارزش‌ های شخصی و انسانی کارکنان سازمان‌ها هم چنان محفوظ باقی بماند و موجباتی فراهم گردد که ایمنی کارکنان در زمینه سلامت جسمی و روانی، تأمین شود.

ـ بهداشت روانی کارکنان سازمان‌ها با تمام ابعاد آن تأمین شود و رشد و بالندگی شخصیت آنان همراه با افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتشان، مورد‌نظر قرار گیرد.

ـ مسائل انسانی در محیط کار حل شود و اگر بخواهیم واقع بینانه‌ تر بیان کنیم، «مسائل و مشکلات انسانی در محیط کار، به حداقل برسد.
پی دی اف
۰ ۰

یادگیری از منظر روانشناسی

در حال یادگیری

یادگیری، یکی از مباحث مطرح در روان‌شناسی بوده و به معنای تغییر تقریبا دایمی رفتار که در نتیجه تمرین به وجود می‌آید دانست. آن دسته از تغییرهای رفتاری که ناشی از بلوغ و پختگی است یا بر اثر شرایط و اوضاع موقت سازواره پیدا شده است (نظیر خستگی یا حالات ناشی از مصرف دارو) در شمار یادگیری قرار نمی‌گیرد. بر این اساس، یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد ‌شده و برای مدتی باقی می‌ماند و نمی‌توان آن را به سادگی به فرایندهای رشد و نمو نسبت داد.

یادگیری به طور کلی، فعالیتی دگرگون‌ساز است که افراد را برای مقابله با رویدادها و سازش با محیط آماده می‌سازد. یادگیری، در موقعیت‌های مختلف و در اکثر سطوح زندگی حیوانی از بازتاب‌های شرطی جانوران تا فرآیند‌های پیچیده شناختی افراد آدمی رخ می‌دهد.

منبع

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.